Bogdan Owczarek |
Wstęp |
STRATEGIE NARRACJI |
Bogdan Owczarek |
Narracyjność literatury popularnej
Słowa kluczowe: narracyjność, opowiadalność, fabuła, intryga, Frederick Forsyth, kultura popularna, narratologia |
Jakub Z. Lichański |
Literatura popularna i sztuka opowiadania: glosy
Słowa kluczowe: literatura popularna, gawęda, storytelling, gawędziarz, storyteller, science fiction |
Adam Mazurkiewicz |
Teksty kultury cyberpunkowej w systemie rozrywkowym
Słowa kluczowe: system rozrywkowy, Marsha Kinder, kultura popularna, cyberkultura, intertekstualność |
Lidia Gąsowska |
Fanfik, czyli część zamiast całości albo całość zamiast części
Słowa kluczowe: fanfik, fikcja fanowska, fan, cyberkultura, prosument |
TRADYCYJNE FORMY I ICH PRZEMIANY |
Iwona Mityk |
Gra z konwencją detektywistyczną w utworach Joe Alexa i Maurice’a S. Andrewsa (czyli Macieja Słomczyńskiego i Andrzeja Szczypiorskiego)
Słowa kluczowe: powieść detektywistyczna, gra z konwencją, Joe Alex, Maurice S. Andrews |
Monika Samsel-Chojnacka |
Metamorfozy powieści kryminalnej w prozie skandynawskiej
Słowa kluczowe: powieść kryminalna, Szwecja, Norwegia, literatura skandynawska, powieść |
Dorota Dobrzyńska |
Detektyw w poszukiwaniu „Necronomiconu” Sherlock Holmes i mądrość umarłych Rodolfa Martineza wobec tradycji literackiej
Słowa kluczowe: Rodolfo Martínez, Sherlock Holmes, Arthur Conan Doyle, czarny romantyzm, H. P. Lovecraft, Szatan romantyczny, okultyzm |
Anna Gemra |
Granie i (i)granie: uwagi na marginesie cyklu Matthew Woodringa StoveraAkty Caine’a
Słowa kluczowe: Fantasy, Role Playing Game, science fiction. Matthew Woodring Stover, Akty Caine’a, virtual reality, Overworld, Przygoda, Aktor, społeczeństwo, mit, bogowie, historia |
NARRACJE I ŚWIATY |
Bartłomiej Fabiszewski |
Ekspansja świata przedstawionego w kulturze popularnej z kręgu fantastyki i gier
Słowa kluczowe: uniwersum, świat przedstawiony, fabuła, fantastyka, gry, RPG, Star Wars, H. P. Lovecraft |
Katarzyna Kaczor |
Fragment a całość. Opisywanie/kreowanie świata w literaturze fantasy na przykładzie Czarnego horyzontu Tomasza Kołodziejczaka
Słowa kluczowe: Tomasz Kołodziejczak, Czarny horyzont, Piękna i graf, Klucz przejścia, fantasy, opowiadanie, cykl fantasy |
Joanna Frużyńska |
Lost i Lostpedia. Renarracje encyklopedyczne
Słowa kluczowe: encyklopedia, serial, Zagubieni, Lostpedia, teoria światów możli-wych, hipertekst, kultura uczestnictwa |
NARRACJE WIZUALNE I AUDIOWIZUALNE |
Kamila Tuszyńska |
Modelowanie świata przedstawionego w komiksie Milo Manary
Słowa kluczowe: narracja, autotematyzm, metafikcja, świat przedstawiony, autor, bohater, opowiadanie |
Krzysztof Kopczyński |
O narracji filmu dokumentalnego
Słowa kluczowe: film dokumentalny, dokument, struktura filmu dokumentalnego, narracja filmu dokumentalnego |
Tomasz Żaglewski |
Film jako Avatar – technologia 3D wobec strategii konstruowania narracji we współczesnej kulturze popularnej
Słowa kluczowe: film 3D, stereoskopia, immersyjność, kultura konwergencji, kino atrakcji, ergodyczność |
Miłosz Kłobukowski |
Struktury i strategie mityczne w kulturze popularnej na przykładzie Kina Nowej Przygody
Słowa kluczowe: Carl Gustav Jung, psychologia głębi, archetyp, ofiara, anima, animus, cień, integracja archetypów, mit bohaterski, indywiduacja, świadomość, jaźń, nieświadomość zbiorowa (kolektywna), Joseph Campbell, bohater, heros, trickster, droga prób, wheel of adventure, monomit bohaterski, Claude Lévi-Strauss, bricolage, strukturalizm antropologiczny, psychoanaliza, mit, Kino Nowej Przygody, George Lucas, Steven Spielberg, Ron Howard, Robert Zemeckis, Gwiezdne wojny, Indiana Jones, cykl, mityczno-baśniowa struktura scenariusza |
Jakub Szestowicki |
Lip dub – studencka narracja o uniwersytecie
Słowa kluczowe: gender studies, queer studies, lip dub, uniwersytet, Uniwersytet Warszawski, web 2.0 |
GRY W KULTURZE POPULARNEJ |
Sławomir Król |
Narracje w grach RPG a literatura i język: teoria i praktyka. Ujęcie interdyscyplinarne
Słowa kluczowe: gry fabularne RPG, narracja, akty mowy, teoria relewancji, retorykaSłowa kluczowe: kultura popularna, historia alternatywna, alternate history, historia i ewolucja gier komputerowych, ludologia, game studies |
Krzysztof Kaszewski |
Fabuła gry komputerowej w recenzjach prasowych
Słowa kluczowe: recenzja, prasa, gra komputerowa, fabuła, ocena |
Radosław Bień |
Historia alternatywna jako baza scenariuszy gier komputerowych (zarys) |
Kultura Popularna W Kręgu Idei |
Izabela Zawalska |
Dlaczego filozofowie czytają literaturę popularną?
Słowa kluczowe: Literatura popularna, filozofia a fantastyka, filozofia a literatura, kryminał a psychoanaliza, potencjonowanie, współczesny metadyskurs filozoficzny, Slavoj Zizek, Umberto Eco, Michaił Epstein |
Krzysztof Jaworski |
Philipa K. Dicka poszukiwanie Boga – poważne pytania „niepoważnej” literatury
Słowa kluczowe: Philip K. Dick, science fiction, gnoza |
Marcin Pliszka |
Kiedy sen staje się rzeczywistością. Elemety topiki życie snem w Solaris Stanisława Lema
Słowa kluczowe: Stanisław Lem, topos, „życie snem”, Solaris, powieść science-fiction |
Artur Ziontek |
Obraz wojny i Powstania Warszawskiego w muzyce popularnej
Słowa kluczowe: Powstanie Warszawskie, II wojna światowa, rock, hip hop, Lao Che, Hemp Gru |
Marek Pąkciński |
Narracja i aksjologia w tekstach polskiego hiphopu niekomercyjnego
Słowa kluczowe: hiphop, rap, aksjologia, postmodernizm, estetyka pragmatyczna |
Lidia Mięsowska, Beata Pawletko |
Biblia w obrazkach. Iwana Wyrypajewa gry z (pop)kulturą
Słowa kluczowe: rosyjski dramat współczesny, Iwan Wyrypajew, literatura środka, literatura popularna, motywy biblijne w literaturze |
NARRACJE W ŻYCIU SPOŁECZNYM |
Aleksandra Drzał-Sierocka |
HIV/AIDS – opowiadanie we fragmentach. Obraz choroby w polskich operach mydlanych
Słowa kluczowe: AIDS, HIV, serial, opera mydlana, metafory choroby |
Anna Ryłko-Kurpiewska |
Serialowy sposób na nudę – o serialowości jako metodzie konstruowania reklam telewizyjnych
Słowa kluczowe: rozrywka, serial, perswazja, reklama telewizyjna, znużenie reklamą |
Anna Lusińska |
Opowiadanie obrazem w reklamie społecznej. Reklama społeczna w konstruowaniu zmiany – nowej rzeczywistości społecznej
Słowa kluczowe: reklama, reklama społeczna, reklama szokująca, komunikowanie publiczne, komunikowanie społeczne |
Magdalena Grabowska |
Opowiadanie obrazem w reklamie z religią w tle
Słowa kluczowe: reklama; tekst; narracja; religia chrześcijańska; opowiadanie obrazem; socjologia wizualna; strukturalizm; semiologia; hermeneutyka; metoda dyskursywna; denotacja; konotacja |
Mariola Bieńko |
Niekonwencjonalne narracje na temat seksu w kulturze popularnej
Słowa kluczowe: dziecko, dzieciństwo, dorośli, rodzice, seksualność, seks, wychowanie seksualne, kultura, język, książk i |
NARRACJE POGRANICZNE |
Anna Ruttar |
baROCK AND ROLL, czyli o różnych formach istnienia muzyki we współczesnej litaraturze chorwackiej
Słowa kluczowe: literatura chorwacka, muzyka, intermedialność, poezja konkretna |
KRONIKA INSTYTUTU POLONISTYKI STOSOWANEJ 2010/2011 |
BIBLIOGRAFIA PUBLIKACJI PRACOWNIKÓW INSTYTUTU POLONISTYKI STOSOWANEJ (2010) |
INDEKS OSÓB |